A Szalajka partján

Családias kis vadászház a Szalajka partján. A földszinten hosszú asztal, a támlás székek mögött ablakok sora a fákra, hátul kandalló, fönt kétszemélyes, elegáns, kiserkélyes szobák.

A kancsókban egri borok, a tálakon vaddisznó és pisztráng. Reggel már semmi akadálya, hogy kimenjünk a kis kastélyból.

A Szalajka patak mellett sétálgatnánk, ha nem gyökerezne földbe a lábunk. A kis patak, a Bükk gyöngyszeme kényelmesen elterülve teraszokon lépdel lefelé, minden lépcsőfoknál zuttyanva egyet. Olykor tavacskává terpeszkedve pisztrángokat nevel. Egy sziklaüregből az előtörő Szikla-forrás vizét fogadja magába csillogó, csobogó, fröcskölő vízesés formájában. És ennyi elég is. Mindent láttunk, a teremtés legszebb gyümölcse hever a lábunk előtt. Maradhatunk is, a patakparton földbevájt kunyhók, rőzsével tapasztott sátrak, hajdani szénégetők kuckói kínálnának éjszakai szállást. A víz iható, a tűzrakóhely elkészítve, rőzsét találnánk, s ha csöndben várakozunk, egy szarvasvacsora is elénk kerülne előbb-utóbb.

Ez persze csak egy szabadtéri erdőmúzeum Szilvásváradon, de múzeumban ilyen illatosat, harmatosat, négydimenziósat keveset találni. Ez az egy viszont itt van a közelünkben, s ha a Bükkben kirándulunk, kóborolunk, el ne mulasszuk.

Ha viszont meglátogatjuk ezt a vízeséses, teraszos, pisztrángos patakot, elmondhatjuk, hogy mindent láttunk. Hozza a Szalajka, s viszi tovább a hegy minden rezdülését, mindenfajta levelét, a szénégetők izzadtságát, a gyerekek gallyacskáit, az őzek tükörképét, régen kihunyt csillagok fényét. Visszamehetünk az időben, az ősemberi korba, csak egy kicsit kell följebb sétálnunk a patak folyása mellett az Istállóskői barlanghoz – süthetünk szalonnát – ha nem jött meg a szarvas időre -, de aztán induljunk el visszafelé.

Elvesztettük már őseink tehetségét, a paplant és a sült húst szeretjük. Vár vissza a vadászház, a kényelem, a borocska. Idők és természet szép emlék az ablakon túl.