A magyar autóipar

Európa fejlettebb országaiban már az 1980-as években többen közlekedtek autóval. A kormányok támogatták a gépkocsik gyártását és segítették azok szélesebb körökben való terjedését. Tették ezt adókedvezményekkel, telkek adományázásával, részvények vásárlásával.

A magyar autógyártás némileg később kezdődött, de így is jelentős múltra tekint vissza. Csonka János tervezte az első (még csak háromkerekű) motoros járművet, mely a posta megrendelésére készült és 1900. novemberében állítottak forgalomba. Két autót rendeltek, melyek ezután húsz éven keresztül álltak a posta szolgálatában. Ezeket az autókat a Röck István Gépgyár és a győri Magyar Vagon- és Gépgyár Rt. készítette. Ugyan ezek még teljesen mások voltak, mint a napjainkban gyártott autók, de ezt az évet tekinthetjük a magyar autógyártás megszületésének. 1904-ben az autógyártás hazánkban már ipari méreteket öltött. Győrben már ekkor megépítették a világ első négykerékhajtású és négykerékkormányzású gépkocsiját. 1907-ben született egy törvény, mely kimondta, hogy “az állami, törvényhatósági tulajdonú üzemek, illetve az általuk fenntartott, támogatott vállalkozások, intézmények, közlekedési vállalatok a működésükhöz szükséges anyagokat, eszközöket kizárólag a magyar ipar termékeiből elégíthetik ki”. Ez nagy lökést adott a hazai ipari termelésnek, és ezen belül az autógyártásnak is. A 20. század elején három magyar gyárban készültek gépkocsik, valamint az első világháború előtt tíz hazai autómárka közül válogathattak az érdeklődők. A szárnyalás sajnos a világháború végére befejeződött. Csak pár év eltelte után kezdett éledezni a magyar autógyártás. Az autóipari vállalatokat újra kellett építeni, és mivel a gyártáshoz szükséges anyagokból még mindig hiány volt, eleinte az új gépkocsik, roncsok felújításával készültek, illetve olyan anyagokat használtak hozzá, melyekhez könnyen hozzá lehetett jutni: ócskavas, aknafedők, vaskerítések, háztartásokban fellelhető színesfém eszközök. A második világháború alatt újra visszaesett a világon az ipari termelés. A magyar személyautó-gyártás innentől kezdve már nem ért el igazán kiemelkedő eredményeket hosszú időn keresztül. Ezzel szemben az autó busz gyártás csak ekkor indult be igazán hazánkban.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Post Navigation

.